מתי ואיך מופיעה החריקה? אבחון ראשוני לפי מצב
אחד הרעשים המטרידים והנפוצים ביותר שבוקעים מרכבנו הוא רעש חריקה. הצליל הצורם הזה, בין אם הוא מופיע לרגע או נמשך לאורך כל הנסיעה, הוא דרכו של הרכב לאותת לנו שמשהו אינו כשורה. התעלמות מהרעש עלולה להוביל להחמרת הבעיה, לנזק יקר ואף לסכנה בטיחותית. כדי להבין את מקור הבעיה, חשוב לשים לב מתי בדיוק הרעש מופיע.
רעש חריקה בעת בלימה
זהו התרחיש המוכר ביותר. חריקה גבוהה וצורמנית המופיעה בזמן לחיצה על דוושת הבלם היא כמעט תמיד סימן הקשור למערכת הבלימה. במרבית המקרים, הגורם הוא רפידות בלמים שהגיעו לסוף חייהן. על הרפידות מותקן פין מתכת קטן שנועד להתחכך בצלחת הבלם (הדיסק) כאשר הרפידה נשחקת, וליצור את אותו רעש חריקה בדיוק כדי להתריע בפני הנהג שהגיע הזמן להחליפן. התעלמות מרעש זה תגרום לשחיקה מוחלטת של הרפידה, למגע של "מתכת במתכת" בין בסיס הרפידה לדיסק, מה שיוביל לרעש גריסה חזק, פגיעה ביעילות הבלימה ונזק יקר לדיסקים עצמם.
חריקה בעת סיבוב ההגה
אם אתם שומעים רעש חריקה, ציוץ או אפילו גניחה כאשר אתם מסובבים את ההגה, ימינה או שמאלה, במיוחד במהירות נמוכה או בעמידה, המקור הוא ככל הנראה במערכת ההיגוי או במערכת המתלים הקדמית. מספר גורמים יכולים להיות אחראים לכך:
- מפלס נוזל הגה כוח נמוך: במערכות היגוי הידראוליות, חוסר בנוזל יגרום למשאבה לעבוד קשה יותר וליצור רעשי חריקה.
- רצועת הגה כוח רפויה או יבשה: הרצועה שמפעילה את משאבת הגה הכוח עלולה להחליק וליצור ציוץ חזק בעת סיבוב ההגה.
- בלאי במכלולי מתלה: רכיבים כמו תפוחי הגה (Ball Joints) או תותבים (Bushings) שחוקים ויבשים יכולים ליצור רעשי חריקה וחיכוך בעת תנועת הגלגלים המחוברת לפעולת ההיגוי.
חריקות וצווחות מכיוון תא המנוע
רעש ציוץ מתכתי וקצבי הבוקע מאזור המנוע, במיוחד בהתנעה בבוקר קר או בעת הפעלת מזגן, מצביע בדרך כלל על בעיה ברצועות האביזרים של המנוע (רצועת אלטרנטור, רצועת מזגן וכו'). הרצועות הללו, העשויות גומי, נוטות להתייבש, להיסדק או לאבד מהמתיחות שלהן עם הזמן. כשהרצועה מחליקה על אחד הגלגלים (פולי) שהיא אמורה לסובב, נוצר אותו ציוץ מוכר. לעיתים, הבעיה אינה ברצועה עצמה אלא במותחן הרצועה או באחד המיסבים של הגלגלים שהרצועה מניעה.
רעש חריקה מהגלגלים בזמן נסיעה ישרה
חריקה או יללה מתמשכת מאחד הגלגלים, שמתגברת ככל שמהירות הנסיעה עולה, היא סימן מדאיג המצביע לרוב על בעיה במיסב הגלגל (לגר). מיסב גלגל תקול הוא בעיה בטיחותית חמורה, שכן במצב קיצוני הוא עלול להיתפס ולגרום לנעילת הגלגל או אפילו להתפרקותו. גורם נוסף יכול להיות גוף זר, כמו אבן קטנה, שנתקע בין מגן האבק לדיסק הבלם ויוצר רעש חיכוך מתכתי מתמשך.
הגורמים המרכזיים לחריקות ברכב: טבלת סיכום
כדי לסכם את הגורמים האפשריים, הכנו עבורכם טבלה המפרטת את הרכיבים הנפוצים, סיבת החריקה ורמת הדחיפות המומלצת לטיפול. אבחון מדויק של מקור הרעש דורש בדיקה של איש מקצוע בתחום המכונאות רכב, אך טבלה זו יכולה לתת כיוון כללי.
| רכיב | סיבת החריקה האפשרית | רמת דחיפות לטיפול |
|---|---|---|
| מערכת הבלימה | רפידות בלמים שחוקות, דיסקים מעוותים, קליפר תפוס, חוסר גירוז. | גבוהה מאוד (בטיחותי) |
| רצועות מנוע | רצועה יבשה, רפויה או קרועה, מותחן תקול. | בינונית עד גבוהה |
| מערכת ההיגוי | מפלס נוזל הגה נמוך, משאבת הגה תקולה. | בינונית |
| מערכת המתלים | תפוחי הגה שחוקים, בולמי זעזועים דולפים, תותבים יבשים. | בינונית |
| מיסבי גלגל (לגרים) | בלאי מתקדם, חוסר שימון. | גבוהה מאוד (בטיחותי) |
מדוע אסור להתעלם מרעש חריקה?
הנטייה הטבעית של נהגים רבים היא "לחכות שזה יעבור" או להגביר את הרדיו כדי לא לשמוע את הרעש. זוהי טעות חמורה שיכולה לעלות ביוקר, הן בכיס והן בבטיחות. התעלמות מרעש חריקה של בלמים, למשל, יכולה להפוך החלפת רפידות פשוטה וזולה בעלות של מאות שקלים, להחלפה יקרה של רפידות וצלחות בלם בעלות של אלפי שקלים. במקרה של מיסב גלגל, ההתעלמות מסכנת חיים באופן ישיר.
הקפדה על שגרת טיפול תקופתי לרכב יכולה למנוע רבות מהבעיות הללו מראש. במהלך הטיפול, המכונאי בודק את עובי הרפידות, מותח את הרצועות ובודק את מכלולי המתלים, וכך ניתן לאתר בעיות פוטנציאליות עוד לפני שהן מתחילות לייצר רעשים.
שאלות ותשובות נפוצות בנושא חריקות ברכב
ריכזנו עבורכם מספר שאלות נפוצות שאנו נשאלים במרכז השירות בנוגע לרעשי חריקה.
שאלה: האם רעש חריקה קצר לאחר שטיפת הרכב או בבוקר לח הוא מסוכן?
תשובה: בדרך כלל לא. לחות ומים המצטברים על צלחות הבלם יכולים לגרום לשכבת חלודה דקיקה וליצור רעש חריקה בבלימות הראשונות. הרעש אמור להיעלם לאחר מספר דקות של נסיעה ובלימות מתונות. אם הרעש נמשך, יש לבדוק את הנושא.
שאלה: החלפתי בלמים לאחרונה ועדיין יש חריקה, מדוע?
תשובה: יכולות להיות לכך מספר סיבות. לעיתים, רפידות חדשות דורשות "תקופת הרצה" של כמה עשרות קילומטרים עד שהן מתאימות את עצמן באופן מושלם לדיסק. סיבות אחרות יכולות להיות שימוש בחלקים לא איכותיים, התקנה לקויה או בעיה אחרת במערכת הבלימה (כמו קליפר שלא משחרר לחלוטין) שלא אובחנה.
שאלה: האם אני יכול להמשיך לנסוע כשהרכב חורק?
תשובה: ההמלצה החד משמעית היא לא. אמנם לא כל חריקה מעידה על סכנת חיים מיידית, אך היא תמיד מעידה על בעיה שדורשת תשומת לב. נסיעה עם רכב תקול מסכנת אותך ואת שאר משתמשי הדרך. הדבר הנכון לעשות הוא לגשת למוסך בהקדם האפשרי לאבחון מקצועי.
המלצת המומחים: גשו לבדיקה מקצועית במוסך
כפי שראיתם, רעש חריקה יכול לנבוע ממגוון רחב של סיבות, החל מבעיה שולית ועד לכשל בטיחותי חמור. ניסיון לאבחן לבד את מקור הרעש ללא ידע וכלים מתאימים עלול להיות מטעה ומסוכן. רק מכונאי מוסמך יוכל לאתר במדויק את מקור החריקה, להעריך את חומרת הבעיה ולהציע את הפתרון הנכון, תוך שימוש בחלפים איכותיים וביצוע עבודה מקצועית.
אם אתם שומעים רעש חריקה מהרכב ואינכם בטוחים במקורו, אנו מזמינים אתכם להגיע לבדיקה אצל המומחים של גולדמוביל, מוסך מוביל בירושלים. הצוות המקצועי שלנו מצויד במיטב הידע והטכנולוגיה לאבחון וטיפול בכל סוגי התקלות, כדי שתוכלו לחזור לכביש במהירות ובבטחה, וליהנות מנסיעה שקטה וחלקה.
נכתב על ידי מוסך גולדמוביל
מרכז שירות מורשה גולדמוביל ירושלים, הוא חלק מחמשת מרכזי השירות המורשים ושתי סוכנויות הרכב של קבוצת חולון מוטורס הנמצאים באזורים שונים בארץ.